Aan de slag binnen het Sociaal Domein

Het sociale domein is volop in ontwikkeling en zo helpen onze ICT Consultants daarbij

Hoe ondersteunt Solviteers overheidsinstellingen en gemeentes binnen het Sociaal Domein?

De lokale overheid in ons land is continu in beweging en ontwikkeling. Het Sociaal Domein is daarin geen uitzondering. Het jaar begon al met extra drukte door de uitvoering van de TONK als gevolg van de Coronacrisis. Daarnaast is het berichtenverkeer 3.0 voor WMO/Jeugdwet geïmplementeerd en is ook verschillende nieuwe wetgeving ingegaan. Zich voorbereidend op komend jaar maken organisaties in het Sociaal Domein zich op voor de implementatie van bijvoorbeeld de Wet inburgering, het Woonplaatsbeginsel en de implementatie van iPGB 2.0. Genoeg te doen om te zorgen dat alle processen en applicaties goed zijn ingericht en dat de bestaande data, duidelijke informatie geven in de vorm van dashboards en rapporten.

Een veelzijdig domein waarin onze ICT Consultants gemeenten en andere organisaties uit de Sociale keten ondersteunen bij implementaties met hun kennis van werkprocessen, applicaties en business intelligence. Applicaties waar we mee werken zijn Suite4SociaalDomein en onderliggende suites zoals de Suite4Zorg, Suite4Werk, Suite4Inkomen en Suite4Jeugdzorg. Daarnaast werken we ook met bijvoorbeeld WMONed, Suite4SocialeRegie, Key2Schuldhulpverlening, Allegro, Civision Samenlevingszaken en voor business intelligence met Cognos en PowerBI.

Solviteers vertellen over hun projecten in het Sociaal Domein:

Wij vroegen een aantal Solviteers om meer te vertellen over hun rol binnen het Sociaal Domein bij Gemeentes. Lees hieronder meer over hun ervaringen:

Verhaal van Geertjan Solviteers 1000x800

Geert-Jan – Senior ICT Consultant

Ik ben consultant in het beheer van backoffice applicaties binnen het Sociaal Domein bij verschillende gemeenten. Ik werk mee aan het dagelijks beheer van de backoffice applicatie, begeleid projecten voor bijvoorbeeld implementaties van nieuwe wetgeving en denk mee over hoe het functioneel en/of applicatiebeheer efficiënter en duurzamer gemaakt kan worden.

Er speelt veel met nieuwe of aangepaste wet- en regelgeving zoals het Woonplaatsbeginsel en de Wet Inburgering en ook op het vlak van koppelingen zoals het berichtenverkeer WMO/Jeugdwet 3.0 en iPGB 2.0 op komst in de zomer. Daarnaast is er ook genoeg ontwikkeling op het vlak van managementinformatie en de gevoeligheid van informatie in combinatie met de AVG. Dit maakt het werk in het Sociaal Domein erg veelzijdig en er ligt altijd een nieuwe uitdaging klaar.

Door de grote diversiteit aan taken en het steeds complexer worden van de techniek binnen het Sociaal Domein, is het samen optrekken met collega’s extra fijn. Door samen naar vraagstukken te kijken en elkaar aan te vullen met de kennis en ervaring die we hebben, maken we complexe zaken begrijpelijk.

Sander – Senior ICT Consultant

Ik ben er trots op dat ik eraan bijdraag dat inwoners die recht hebben op bijstand tijdig en correct een uitkering ontvangen. Ook draag ik eraan bij dat mensen uit de bijstand sneller re-integreren  naar de arbeidsmarkt. Samen met collega’s ondersteun ik gemeenten en sociale diensten bij het verbeteren en visualiseren van hun managementinformatie. Super uitdagend werk omdat er meerdere onderdelen van belang zijn.

Allereerst is het belangrijk om de verschillende stakeholders te begeleiden en te prikkelen bij het definiëren van hun informatiebehoefte. Vervolgens bestudeer ik de applicaties waarin de professionals registreren. Hierbij kijk ik vooral naar op welke wijze en op welke momenten in het proces de informatie die nodig is voor de rapportages wordt geregistreerd. Dan begint voor mij het leukste gedeelte: het stoeien met verschillende BI-tools om de management informatie te visualiseren en te presenteren! De rapportages presenteer ik aan de stakeholders en scherp ik op basis van hun feedback verder aan. Aan de hand van ‘mijn’ rapportages worden belangrijke besluiten genomen waarmee ervoor gezorgd kan worden dat inwoners tijdig en correct hun uitkering ontvangen!

Verhaal van Sander 1000x800 Solviteers
Verhaal van Peter 1000x800 Solviteers

Peter – ICT Consultant

Op dit moment doe ik een opdracht voor een gemeente waarbij ik binnen het team Functioneel Beheer een aantal beheerders aanstuur. Mijn team zorgt voor het beheren van applicaties voor de afdelingen Werk, Inkomen, Jeugd en Zorg (WIJZ), Burgerzaken en Bedrijfsvoering. Ik ben onder andere verantwoordelijk voor het verdelen van incidenten, wijzigingen en problemen. Daarnaast doe ik ook nog projectwerkzaamheden en beheerwerkzaamheden gerelateerd aan de Suites voor het Sociaal Domein. Dit is de applicatie waar alle uitkeringen, begeleiding, ondersteuning en zorg in wordt geregeld. Heel belangrijk dus!

Als Functioneel Beheerder mag je je professioneel overal tegen aan bemoeien en dat is exact wat ik leuk vind. Binnen een organisatie heeft iedereen te maken met de informatievoorziening. Tegelijkertijd zijn er binnen de IT allerlei vernieuwingen gaande die van invloed zijn op de strategie van een organisatie. Het vakgebied  is constant in ontwikkeling en daar zou een organisatie rekening mee moeten houden. Het is leuk om aan deze grote zaken een bijdrage te leveren, maar ook voor de gebruiker de kleine problemen op te lossen.

Wanneer je binnen een opdracht tegen een vraagstuk aan loopt is het fijn om hier met iemand over te sparren die met wat meer afstand naar de organisatie kan kijken en verstand heeft van het vakgebied. Dat schijnt soms een heel ander licht op het vraagstuk. Andersom komt een collega ook wel eens naar mij met een vraag. Zodoende bel, mail of chat ik mijn collega’s tot ik meer weet. Het zou mooi zijn als ik nog meer collega’s heb om samen kennis te delen.

Lucas – Junior ICT Consultant

Bij een gemeente ondersteun ik momenteel het team van functioneel beheerders bij het dagelijks beheer van de applicaties in het Sociaal Domein. Als functioneel beheerder sla ik een brug tussen de gebruikers en IT door mee te denken met gebruikers en dit te vertalen naar functionele oplossingen. Op die manier draag ik eraan bij dat de gebruikersorganisatie zo efficiënt mogelijk met de verschillende applicaties kan werken.

Wat het project zo leuk maakt is dat we de gebruikers echt kunnen helpen. Ook vind ik het erg leuk dat ik de opdracht samen met een collega vanuit Solviteers kan uitvoeren. Ik kan met hem snel schakelen over vraagstukken. Niet alleen met hem overigens. Vanuit Solviteers hebben we collega’s met jarenlange ervaring binnen het Sociaal Domein, wat het bijzonder zinvol maakt om te sparren over vraagstukken en ontwikkelingen in het Sociaal Domein. Op deze manier neem ik ervaringen uit vele opdrachten mee naar mijn opdracht en blijf ik ook goed op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.

Verhaal van Lucas Solviteers 1000x800
Verhaal Keesjan Solviteers 1000x800

Kees-Jan– Senior ICT Consultant

Binnen het Sociaal Domein ben ik actief als senior BI consultant. Ik geef advies over rapportages, denk mee en adviseer bij nieuwe ontwikkelingen. Daarnaast zit ik ook nog volop in het ontwikkelen van logica in datawarehouses en het maken van selecties voor rapportages.

Gemeenten zijn volop bezig met tijdigheid en verantwoording van gemaakte kosten en het maken van prognoses van nog verwachte kosten. Ik adviseer door advies te geven over hoe we de data zo volledig, veilig en goed leesbaar mogelijk kunnen ontsluiten. Door gegevens uit meerdere bronnen te combineren in het datawarehouse, kunnen data analisten vervolgens met de inhoud aan de slag. Ik heb daarnaast ook advies gegeven over de overstap naar een nieuwe BI tool en was ook betrokken bij het realiseren van de koppeling tussen de Suite4SocaalDomein en het financiële systeem. De afwisseling tussen de diverse werkzaamheden en de afwisseling in de opdrachten en mensen maakt het leuk.

Het mooie aan Solviteers is dat je altijd kunt sparren met collega’s als het nodig is en dat er een hele gezellige groep collega’s aanwezig is op de overlegdagen.

Vacature

Bekijk hier de vacature voor ICT Consultant Sociaal Domein.

Meer lezen over het Sociaal Domein?

  • Meer grip op het Sociaal Domein. Lees>
  • Eigen regie in het Sociaal Domein. Lees>
  • Ontwikkelen en borgen financiële sturing in het Sociaal Domein door datagedreven te werken. Lees>