Great Place to Work

Het is een feestje om bij Solviteers te werken

Solviteers zijn eigen en echt. Zij maken een wezenlijk verschil. Zij zijn eerlijk en recht door zee en trots op wat ze doen. Zij halen het beste uit elkaar en kunnen zijn wie ze willen zijn. Zij doen het samen en gaan door tot het echt werkt. Ze waarderen tomeloze inzet en doen meer dan alleen hun werk. Solviteers weten te raken. Solviteers boeken resultaat. Solviteers maken Solviteers.

‘Oude’ garde en ‘nieuwe’ garde met elkaar in gesprek

Wij hebben de ‘oude’ garde gevraagd om in gesprek te gaan met de ‘nieuwe’ garde over hun werkervaring bij Solviteers. Naast de vele overeenkomsten tussen het Solviteers van toen en van nu zijn er ook duidelijke verschillen. Dat is ook niet zo vreemd voor een organisatie die al 25 jaar in beweging is. Nieuwsgierig naar de evolutie die Solviteers heeft meegemaakt en de unieke elementen die nog behouden zijn gebleven? Lees dan snel de ervaringen van enkele Solviteers.

Solviteers 25 jaar gezond verstand – een vergelijking tussen toen en nu

Solviteers bestaat 25 jaar. We kijken terug op de afgelopen jaren met Jelle en Freek. Jelle begon in 1999 als consultant en is sinds 2013 directeur van Solviteers Softwareontwikkeling. Freek is net een jaar geleden gestart als consultant.

Mijn start

Jelle: “Ik werkte bij het Arbeidsbureau in de begeleiding van langdurig werklozen. Heel nuttig werk. De materie was interessant en het was prachtig om successen te boeken met individuen, maar de processen waren stroperig. Toen een collega overstapte naar Solviteers (destijds nog Baas & Roost), volgde ik al snel. Ik vond het prachtig dat dit bedrijf met zijn software midden in de maatschappij stond (en staat) en echt iets kon toevoegen aan het proces om mensen te helpen. Ik had toen geen enkele achtergrond in de IT trouwens.”

Freek: ”Voor mij geldt precies hetzelfde. Ik kom uit de sportmanagement-wereld en heb ook een opleiding in die richting gedaan. ” Mijn vorige baan was bij een bedrijf dat software verkocht aan sportscholen. Toen ik zag welke winst er te behalen is met goede IT was mijn interesse echt gewekt. Met goede IT kun je echt mensen helpen. Daarom ben ik vorig jaar naar Solviteers gekomen. Mijn achtergrond is zeker geen handicap. Bij Solviteers wordt vooral gekeken naar gezond verstand en een goede mentaliteit. En affiniteit met de materie is daarbij ook belangrijk.”

Vergelijking

Jelle:” Sinds de begintijd is er veel veranderd. Toch zijn er ook dingen hetzelfde gebleven. De methodiek van implementeren van software is nog steeds dezelfde als in de beginjaren. Die methode was, is en blijft goed. Onze eerste klant ooit was een grote gemeente in het zuiden van het land. Nu nog steeds één van onze grote klanten. Wij trekken al jaren samen op in het ontwikkelen van software. Toen met de software van destijds, later met WIZportaal, en nu zijn ze een voorloper met MijnApp.”

Freek: ” Ik werk nu voor deze klant aan nieuwe modules voor WIZportaal. ‘We bespreken samen de gewenste functionaliteiten en ik vertaal die naar features die ontwikkeld worden door ons team. Ook op andere plekken en in andere rollen werken collega’s bij deze klant. Jelle onderhoudt de contacten op directieniveau.”

Jelle: “Agile werken is tegenwoordig de norm. Vroeger ging het via de watervalmethode. Processen verliepen toen heel anders. Door dit toegenomen overleg is enorme winst geboekt in kwaliteit en snelheid, flexibiliteit en daardoor ook de klanttevredenheid. De allergrootste verandering is natuurlijk de opkomst van internet. Stel je voor: een IT-bedrijf zonder internet. In onze beginjaren bestond het nauwelijks en nu kunnen we geen dag meer zonder. We gingen toen op pad met Cd-roms, en daarvoor zelfs nog met diskettes.”

Waarom werken we bij Solviteers?

Jelle: “ Je krijgt hier kansen. Als je met een goed plan komt, dan is daar ruimte voor. Zo heb ik de kans gekregen om voor softwareontwikkeling een nieuw kantoor op te starten in Spanje. Een nieuwe vestiging opbouwen is een prachtig project. Inmiddels is het team druk bezig met het ontwikkelen van allerlei apps/programma’s, etc.. Het blijkt een succesformule. De software teams van Solviteers in Houten en het team in Spanje werken nu al meer dan een jaar succesvol samen aan mooie nieuwe softwareoplossingen.

Freek: “Vanaf het begin kreeg ik een belangrijke rol in onze nieuwe applicatie voor de zorg. We werken er allemaal hard aan. Mooi is dat iedereen ruimte en vrijheid krijgt om te groeien en ook om verantwoordelijkheid te nemen.”

Het interview met Freek & Jelle

Freek & Jelle interview Solviteers

“Mooi is dat iedereen ruimte en vrijheid krijgt om te groeien en ook om verantwoordelijkheid te nemen.”

Freek – consultant

Het interview met Hans & Peter

Hans en Peter interview Solviteers

“Toen ik begon had je nog geen leaseauto en ging je met de trein.”

Hans – senior projectleider/interim-manager

Hans, inmiddels een senior projectleider/interim-manager is één van de eerste Solviteers. Peter is consultant sinds 2016. Beiden werken voor Solviteers Advies & Implementatie en vergelijken de functie van consultant door de jaren heen.

Mijn start

Hans: ”Toen ik destijds bij Solviteers solliciteerde was ik op zoek naar meer afwisseling in mijn werk en diepgang op het vlak van processen en computersystemen. In de Volkskrant zag ik een advertentie voor een meewerkend adviseur voor het kenniscentrum sociale diensten. Dat komt overeen met Peter zijn huidige functie. Op een avond had ik de sollicitatie, op zaterdag een 2e sollicitatieronde en aan het eind van de dag een getekend contract. Dat ging in die tijd allemaal buiten werktijd om en iedereen vond dat prima.”

Peter: ”Ik ben via een vriend die al bij Solviteers werkte hier terecht gekomen. Hij had het erg naar zijn zin en vroeg of het ook iets voor mij zou zijn. Ik was, als starter op de arbeidsmarkt, op zoek naar een functie waarin ik op het vlak van IT mensen kon helpen. Ik had daar geen opleiding voor dus het was wel even zoeken naar een bedrijf waar ik me op dat vlak ook kon ontwikkelen. Ook ik had een eerste gesprek, vlak daarna een 2e ronde en aan het eind van dat gesprek kreeg ik een aanbod. Dat was wel allemaal onder werktijd, dat vinden we nu dan weer heel normaal.”

Vergelijking van de consultant toen en nu

Hans: ”Ten opzichte van vroeger is alles veel sneller en groter geworden. Ook arbeidsvoorwaarden zijn veranderd. Toen ik begon had je nog geen leaseauto en ging je met de trein. Bij de klant kreeg je een vaste werkplek en had je een vaste telefoon. Als je onderweg een klant moest bellen dan stopte je bij een telefooncel. Kennisdeling deden we toen ook al en nu nog steeds. Door de week belde je elkaar om te sparren en één keer per maand waren we op kantoor om in allerlei vormen kennis te delen en elkaar te adviseren. Soms gingen we een dag met elkaar mee naar de klant, ook dat doen we nog.”

Peter: ”De arbeidsvoorwaarden zijn nu inderdaad heel anders. Op mijn eerste dag kreeg ik een laptop, mobiel en leaseauto. Dit is tegenwoordig wel een minimale uitrusting van een consultant. Een vaste werkplek bij de klant komt bijna niet meer voor. Ik maak steeds vaker mee dat een klant werkt volgens het ‘Bring Your Own Device’ principe. Effectief neem je je eigen werkplek dus mee. Hoe Hans de kennisdeling beschrijft, herken ik. Dat doen we nu nog steeds zo met als verschil dat we, door draadloze netwerken, elkaar veel makkelijker en sneller kunnen spreken. Het geeft ons ook de mogelijkheid om een online search te doen of in te loggen in een omgeving op afstand. Waar we ook voordeel van hebben is dat door de jaren heen de kennis van verschillende applicaties en domeinen flink is uitgebreid. Er is dus altijd wel iemand die iets af weet van het stukje architectuur of processen waar je een vraag over hebt.”

Is het werk anders?

Hans: ”In de kern niet. We hebben nog steeds te maken met een klant die een vraagstuk heeft dat opgelost moet worden. Het bovenkrijgen van de vraag achter de vraag en het blijven zoeken tot je de juiste oplossing hebt gevonden, is nog steeds hetzelfde. De architectuur waar we mee werken is wel veel meer doorontwikkeld en de IT-sector is nog veel meer een business geworden. Het hele vraagstuk rondom standaarden waaraan voldaan moest worden, was er vroeger helemaal niet. Je merkt dat klanten nu ook beter georganiseerd zijn en meer weten dan vroeger. Dat is ook nodig omdat IT niet meer weg te denken is uit de dagelijkse praktijk.”

Peter: ”Dat zie ik ook. Vooral gemeenten bijvoorbeeld werken veel meer gemeentebreed om de burger nog beter van dienst te kunnen zijn. Dat maakt ook mijn werk uitdagender omdat je met meerdere applicaties bezig moet zijn en de samenhang moet zien. Wat ik ook een goede ontwikkeling vind, is het werken op afstand. Klanten zijn daardoor ook makkelijker bereikbaar en ook makkelijker te ondersteunen. Of de klant nu thuis werkt of ik vanaf kantoor of thuis werk, ik kan altijd even in de omgeving inloggen om ondersteuning te bieden. Wat ik hier ook goed aan vind is dat je hierdoor ook minder de weg op hoeft wat weer bijdraagt aan een beter milieu.”

De toekomst

Hans: “Ik denk dat we nog heel veel technologische mogelijkheden gaan zien en de daarbij behorende uitdagingen krijgen. De wereld blijft constant in beweging. Daarom is het ook zo belangrijk om je blijvend te ontwikkelen als bedrijf en als consultant om de juiste oplossing te kunnen bieden.”

In 2011 kwam Michel bij Solviteers door een overname. Inmiddels voelt hij zich een echte Solviteer. Michel begon ruim 20 jaar geleden als intern systeembeheerder bij het toenmalige bedrijf en is inmiddels senior systeembeheerder. Bram daarentegen begint net aan zijn carrière en is afgelopen oktober bij Solviteers begonnen als systeembeheerder. Samen kijken we terug op de functie systeembeheerder en werken bij Solviteers.

Waarom systeembeheer?

Michel: “Ik heb na de middelbare school heel bewust gekozen voor een IT-opleiding. Lekker knutselen en netwerken aanleggen was altijd al een hobby. Dat je daarmee problemen voor klanten kan oplossen en veel uitdagingen in je werk tegenkomt, vind ik erg leuk.”

Bram: “Dat herken ik. Computers zijn ook altijd mijn hobby geweest. Mijn eerste ervaring met een computer was vooral het uit elkaar halen ervan. Precies willen weten hoe het allemaal werkt. Ik ben altijd nieuwsgierig geweest wat er allemaal nog meer mogelijk was met computers.”

Wat is er veranderd door de jaren heen?

Michel: “Ik begon destijds als intern systeembeheerder en werkte met een Novell server met Windows NT clients. De server stond in een kantoortje op de vloerbedekking stof te happen. Zo ging dat toen. Tegenwoordig hebben we een cloud en staan onze servers in een zwaar beveiligd rekencentrum. Wat ook echt heel anders is, is dat je niet altijd persé bij de klant aanwezig hoeft te zijn als er een probleem optreedt. We kunnen nu veel makkelijker en vaker inloggen op afstand. Vroeger kwam het nog wel eens voor dat je ’s nachts naar de klant toe moest om te kijken wat het probleem was. Gelukkig komt dat nu praktisch niet meer voor en log je vanuit huis in. Na het oplossen van het probleem, lig je snel weer op één oor.”

Wat is er nog hetzelfde?

Michel: “In essentie is het werk niet veranderd. Je moet zorgen dat klanten up-to-date blijven met hun ICT en storingen voorkomen of verhelpen. Het preventief beheer is wel veel belangrijker geworden. We hebben nu monitoringssystemen in de cloud draaien waarop je precies kan zien waar problemen gaan ontstaan zodat je die tijdig kan verhelpen en erger kunt voorkomen.”

Bram: “ICT wordt steeds belangrijker. Uiteindelijk gaat het erom dat de bedrijfskritische processen van de klant goed ondersteund worden. Wanneer dat allemaal goed loopt, vind ik het gaaf dat ik kan zeggen dat ik een steentje bij heb kunnen dragen aan het goed lopen van die processen.”

Wat maakt het werk zo leuk?

Bram: “De afwisseling! Ik ben een soort van vliegende keep voor allemaal klanten in Zeeland. Dat maakt dat ik zowel afwisseling heb in klanten en ook in vraagstukken waar ik mee bezig ben. Zodra er zich iets voordoet ga ik er op af. De ene keer ben ik dan bezig met het aanvragen en installeren van een PKI overheidscertificaat en de andere keer met het configureren van hardware en netwerken. Tussendoor handel ik ook veel gebruikersvragen af. Je leert iedere dag weer bij.”

Michel: “Voor mij is het ook de afwisseling maar dan op een andere manier. Ik heb vrij lang bij eenzelfde organisatie gezeten. Hier begon ik 19 jaar geleden als helpdeskmedewerker en heb sindsdien al veel verschillende functies gehad. Momenteel ontwerp en beheer ik een ontwikkelomgeving. Inmiddels heb ik naast deze klant ook andere projecten, zit ik in de OR en ondersteun ik collega’s. Dat zorgt ook voor afwisseling.”

Wat maakt het werk bij Solviteers juist zo leuk?
Michel: “Dat je jezelf kan zijn en dat je je mening mag geven. Als me iets dwarszit dan kan ik anderen ook aanspreken of zaken bespreken. Ik ervaar Solviteers als een bedrijf dat er is voor de medewerkers. Toen we net waren overgenomen had ik nog best moeite met de overgang. Nu helemaal niet meer. De teams zijn helemaal geïntegreerd en ik voel me echt een Solviteer.”

Bram: “Dat collega’s echt voor je klaar staan en er altijd voor je zijn. Zeker omdat ik nog veel te leren heb, is dat voor mij erg positief. Soms krijg je niet direct het antwoord op je vraag maar een duwtje in de goede richting waar je weer van leert. Daarmee dagen collega’s je uit om alsnog zelf het antwoord te bedenken.

Voordat ik mijn sollicitatie heb verstuurd, ben ik naar de werkenbij website gegaan en toen zag ik dat Solviteers een Great Place To Work stempel heeft. Ook las ik welke kernwaarden hier belangrijk zijn. Het gevoel dat ik daarbij had was dat het gaat om samenkomen als geheel en om elkaar geven. Dat is in de praktijk ook zo. De klant staat centraal en we gaan er samen voor om te zorgen dat we een goede dienstverlening leveren.”

Het interview met Bram & Michel

Jubileum Bram en Michel Solviteers systeembeheerder

“Vroeger moest je wel eens ’s nachts naar de klant toe om te kijken wat het probleem was. Nu log je in vanuit huis en na het oplossen van het probleem lig je snel weer op één oor.”

Michel – senior systeembeheerder

Meer over ons

Waar mensen, processen en IT bij elkaar komen, daar zijn wij op ons best. Wij begrijpen onze klanten, we kennen de uitdagingen waar ze voor staan en bieden daar oplossingen voor. Samen met onze klanten pakken wij hun IT-uitdagingen aan. Vanuit een brede kijk op organisatie en automatisering met drive en daadkracht leveren wij altijd een werkende oplossing als eindresultaat. Whatever it takes.

Solviteers.nl